Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

IATA: Słabsze tempo wzrostu ruchu w czerwcu. Prym wiodły Brazylia i Indie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-07-2025
Źródło:
Rynek Lotniczy/IATA

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
IATA: Słabsze tempo wzrostu ruchu w czerwcu. Prym wiodły Brazylia i Indie
fot. Heathrow Airport
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące liczby pasażerów obsłużonych przez linie lotnicze w czerwcu 2025 roku. Wskaźniki wypełnień samolotów utrzymywały się na bardzo wysokim poziomie, niemniej tempo wzrostów spadło z powodu konfliktów na Bliskim Wschodzie.

Przychody mierzone w pasażerokilometrach (RPK) był wyższe o 2,6 proc. aniżeli w tym samym miesiącu 2024 roku. Oferowanie wzrosło natomiast rok do roku o 3,4 proc.

Średni wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 84,5 proc. To mniej o 0,6 punktu procentowego względem czerwca 2024 roku.

– Popyt na podróże lotnicze rósł w czerwcu wolniej niż w poprzednich miesiącach. To efekt zakłóceń spowodowanych konfliktem zbrojnym na Bliskim Wschodzie. Niemniej budujące są bardzo wysokie wskaźniki wypełnień samolotów – podkreślił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Przychody RPK z rynków międzynarodowych były wyższe o 3,2 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2024 roku. Oferowanie wzrosło rok do roku o 4,2 proc. Średni wskaźnik wypełnienia samolotów pogorszył się rok do roku o 0,8 punktu procentowego do poziomu 84,5 proc.

W przypadku rynków krajowych przychody RPK były wyższe o 1,6 proc. Oferowanie wzrosło rok do roku o 2,1 proc. Średni wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 84,7 proc. To mniej o 0,4 punktu procentowego niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Dwucyfrowy wzrost ruchu (aż o 14,7 proc.) w Brazylii oraz 5,4 proc. w Indiach były kluczowe dla statystyk na półmetku bieżącego roku.

Linie z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w czerwcu wzrost ruchu o 7,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 roku. Oferowanie wzrosło rok do roku o 7,5 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był niższy o 0,2 punktu procentowego i osiągnął pułap 82,9 proc.

Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł w czerwcu o 2,8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2024 roku. Oferowanie było wyższe o 3,3 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był niższy rok do roku o 0,4 punktu procentowego i osiągnął poziom 87,4 proc. To był najlepszy wynik spośród analizowanych regionów.

Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały w czerwcu spadek ruchu o 0,4 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2024 roku. Oferowanie było wyższe rok do roku o 1,1 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był z kolei niższy o 1,2 punktu procentowego i osiągnął pułap 78,7 proc. Konflikt między Izraelem a Iranem wpłynął szczególnie na transatlantyckie połączenia (spadek ruchu rok do roku o siedem procent), a także do Europy, gdzie odnotowano ruch mniejszy o 4,4 proc.

Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali z kolei w czerwcu spadek ruchu o 0,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 roku. Oferowanie było z kolei wyższe o 2,2 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów pogorszył się jednak o 2,2 punktu procentowego i osiągnął poziom 86,9 proc.

Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowały w czerwcu wzrost ruchu o 9,3 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca 2024 roku. Oferowanie było rok do roku wyższe o 11,8 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł o 1,9 punktu procentowego i osiągnął pułap 83,3 proc.

Przewoźnicy z Afryki odnotowali w czerwcu spadek ruchu o 0,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 roku. Oferowanie było jednak wyższe rok do roku o 0,3 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był słabszy o 0,5 punktu procentowe i osiągnął poziom 74,6 proc. To był najsłabszy wynik wśród analizowanych regionów.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Pasażer i linie lotnicze

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Łukasz Malinowski 06 czerwca 2025

IATA: Jak zwiększyć konkurencyjność europejskiego lotnictwa?

Prawo i polityka

Zobacz również:

Polskie Linie Lotnicze LOT z certyfikatem IATA IEnvA

Biznes i przemysł

IATA: Jak zwiększyć konkurencyjność europejskiego lotnictwa?

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Pasażer i linie lotnicze

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Łukasz Malinowski 06 czerwca 2025

IATA: Jak zwiększyć konkurencyjność europejskiego lotnictwa?

Prawo i polityka

Zobacz również:

Polskie Linie Lotnicze LOT z certyfikatem IATA IEnvA

Biznes i przemysł

IATA: Jak zwiększyć konkurencyjność europejskiego lotnictwa?

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij